Виступ на шкільному методобʼєднанні
вчителів початкового навчання
Формування компетентностей учнів
на основі розвитку
пізнавального інтересу
і здатності до самоосвітньої діяльності
Головним
завданням сучасної школи є особистісно-орієнтовний спосіб навчання, виховання,
формування ключових компетентностей, підвищення якості знань учнів.
Для
молодшого покоління надзвичайно важливе те, як у школі йому допоможуть
розвинути свої особистісні здібності, навчать думати, висловлювати власні
погляди, здійснювати в житті вибір, приймати рішення. Досягнути певних
результатів можна тільки в процесі наполегливої роботи.
Основною
формою навчання є урок. У сучасній школі вчитель під час навчального процесу
має бути не просто носієм суми знань, яку передає учням. Завдання вчителя
полягає в тому, щоб включати дітей в пізнавальну діяльність, учити здобувати знання,
формувати ціннісні відношення, залучати до активної співпраці.
У
початковій школі дитина повинна не тільки готуватись до подальшого навчання,
накопичувати багаж знань і вмінь. Вона має оволодіти певним рівнем
компетентностей із базових дисциплін. Учні повинні вміти використовувати
здобуті знання в практичній діяльності, вміти діяти в життєвих ситуаціях.
До складових компетентності належать:
v знання;
v уміння;
v ставлення;
v навички.
Ключові компетентності:
1.
Уміння вчитися.
2.
Загальнокультурні.
3.
Громадянські.
4.
Підприємницькі.
5.
Соціальні.
6.
Здоров’язберігаючі.
7.
Компетентності
в застосуванні інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ).
Учні –
найголовніші фігуранти в процесі навчання. для них організований
навчально-виховний процес. І цей процес має бути цікавим.
Формування пізнавального інтересу
учнів – основа стимулювання та
мотивації навчання. обов’язковими моментами у формуванні пізнавальної
діяльності учнів є:
1)
позитивне
ставлення до діяльності (Хочу робити. Мені це цікаво.);
2)
наявність пізнавального
інтересу (Що нового я дізнаюсь?);
3)
наявність
мотиву, який іде від самої діяльності (Для чого я це роблю? Як я це буду
робити?).
Отже, в процесі
навчання важливо забезпечити виникнення позитивних емоцій стосовно навчальної
діяльності, її змісту, форм і методів здійснення.
Прийоми
стимулювання навчання
I.
Зміст – основне джерело інтересів до самої
навчальної діяльності.
Вимоги до
змісту:
·
науковість;
·
зв'язок із
життям;
·
систематичність
і послідовність;
·
комплексний
освітній, виховний і розвивальний вплив;
·
створення
ситуації новизни, актуальності.
II.
Пізнавальні
ігри.
III.
Нестандартні
форми проведення уроку.
IV.
Аналіз життєвих
ситуацій.
V.
Інтерактивні
технології навчання.
VI.
Створення
ситуації успіху в навчанні.
Позитивне
ставлення до навчання → включення в
навчальну діяльність → результат.
Кожна дитина
поступово приходить до бажаних результатів шляхом кропіткої роботи. Одному це
дається легше, іншому – складніше. Але кожний наступний крок, який зробила
дитина, заслуговує на похвалу, важливо, щоб дитину запевнили в тому, що вона
здатна на більше. Учитель – дитина – батьки – це три складові
навчально-виховного процесу, які при наявності однієї мети і співпраці дадуть
позитивний результат, гарантують успіх дитини у навчанні.
Щоб процес
навчання був більш емоційним, результативним, обов’язково має бути зворотній
зв'язок. Співпраця між учнями та вчителем, залучення батьків до організації і
проведення різних форм роботи – запорука успішної роботи. Тому нині важлива
роль відводиться нестандартним урокам із
використанням інтерактивних вправ: урок-подорож, урок-інсценізація,
урок-гра, урок-фестиваль, урок-концерт та ін. Під час таких уроків дитина має
не тільки отримати певну суму знань, уміти їх використати, а й розвивати свої
творчі здібності, розвиватись як особистість.
Активізація
пізнавальної діяльності
1. Націленість на успіх.
2. Творчість.
3. Свобода вибору.
4. Партнерство.
5. Заохочення особистих ідей.
6. Гуманізація і демократизація навчання.
7. Позитивний зворотній зв'язок.
Виховання дітей
– важливий процес, який тісно пов'язаний із процесом навчання. Вихованці можуть
успішно вчитись тільки тоді, коли вони вміють спостерігати, думати,
висловлювати думки, читати, писати, думаючи читати і думаючи писати.
Ці якості
можуть бути сформовані за умови залучення
дітей до систематичної навчально-пошукової розумної самоосвітньої діяльності. Вчителеві слід організувати самонавчання учня
таким чином, щоб він став суб’єктом навчання. при цьому необхідно пам’ятати, що
самостійна робота має чотири основні напрями навчальної
самоосвітньої діяльності:
v організаційний (уміння визначати мету, обирати засоби її досягнення, контролювати
відповідність дії плану та цілям, організовувати діяльність у колективній
роботі);
v практичний (використовувати ТЗН, працювати з
довідковою літературою, відеоматеріалами, комп’ютером та ін.);
v інтелектуальний
(бачити проблеми, обирати об’єкт досліджень,
систематизувати ідеї);
v психологічний (докладати вольових зусиль для подолання
труднощів, усвідомлювати свій мотив, аналізувати та оцінювати ситуацію).
Згадані види
умінь і навичок самоосвітньої компетенції учнів функціонують у системі
загальнонавчальних зв’язків і формуються безпосередньо протягом усього періоду
початкового навчання відповідно до можливостей програмового матеріалу з різних
предметів та обов’язкового обліку попереднього рівня оволодіння ним.
Пропонований у таблиці 1 зміст самоосвітніх
загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл за роками можуть
уточнюватися і змінюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з
певним контингентом учнів.
Формування
компетентностей учнів на основі пізнавального інтересу і здатності до
самоосвітньої діяльності – актуальне й важливе завдання сучасної школи,
розв’язання якого потребує багато зусиль від учасників навчально-виховного
процесу.
Немає коментарів:
Дописати коментар