25 грудня 2016 р.

Методична скринька

Виступ  на  шкільному  методобʼєднанні 
вчителів  початкового  навчання
                                                       
Формування компетентностей учнів
 на основі розвитку пізнавального інтересу
і здатності до самоосвітньої діяльності

Головним завданням сучасної школи є особистісно-орієнтовний спосіб навчання, виховання, формування ключових компетентностей, підвищення якості знань учнів.
                                         
         Для молодшого покоління надзвичайно важливе те, як у школі йому допоможуть розвинути свої особистісні здібності, навчать думати, висловлювати власні погляди, здійснювати в житті вибір, приймати рішення. Досягнути певних результатів можна тільки в процесі наполегливої роботи.

         Основною формою навчання є урок. У сучасній школі вчитель під час навчального процесу має бути не просто носієм суми знань, яку передає учням. Завдання вчителя полягає в тому, щоб включати дітей в пізнавальну діяльність, учити здобувати знання, формувати ціннісні відношення, залучати до активної співпраці.

         У початковій школі дитина повинна не тільки готуватись до подальшого навчання, накопичувати багаж знань і вмінь. Вона має оволодіти певним рівнем компетентностей із базових дисциплін. Учні повинні вміти використовувати здобуті знання в практичній діяльності, вміти діяти в життєвих ситуаціях.

         До складових компетентності належать:
v знання;
v уміння;
v ставлення;
v навички.

Ключові компетентності:
1.     Уміння вчитися.
2.     Загальнокультурні.
3.     Громадянські.
4.     Підприємницькі.
5.     Соціальні.
6.     Здоровязберігаючі.
7.     Компетентності в застосуванні інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ).

Учні – найголовніші фігуранти в процесі навчання. для них організований навчально-виховний процес. І цей процес має бути цікавим.
Формування пізнавального інтересу учнів – основа стимулювання та мотивації навчання. обов’язковими моментами у формуванні пізнавальної діяльності учнів є:
          1)                        позитивне ставлення до діяльності (Хочу робити. Мені це цікаво.);
          2)                        наявність пізнавального інтересу (Що нового я дізнаюсь?);
          3)      наявність мотиву, який іде від самої діяльності (Для чого я це роблю? Як я це буду робити?).

Отже, в процесі навчання важливо забезпечити виникнення позитивних емоцій стосовно навчальної діяльності, її змісту, форм і методів здійснення.

Прийоми стимулювання навчання
            I.      Зміст – основне джерело інтересів до самої навчальної діяльності.
Вимоги до змісту:
·       науковість;
·       зв'язок із життям;
·       систематичність і послідовність;
·       комплексний освітній, виховний і розвивальний вплив;
·       створення ситуації новизни, актуальності.
         II.      Пізнавальні ігри.
     III.      Нестандартні форми проведення уроку.
      IV.      Аналіз життєвих ситуацій.
         V.      Інтерактивні технології навчання.
      VI.      Створення ситуації успіху в навчанні.
Позитивне ставлення до навчання  → включення в навчальну діяльність  → результат.

Кожна дитина поступово приходить до бажаних результатів шляхом кропіткої роботи. Одному це дається легше, іншому – складніше. Але кожний наступний крок, який зробила дитина, заслуговує на похвалу, важливо, щоб дитину запевнили в тому, що вона здатна на більше. Учитель – дитина – батьки – це три складові навчально-виховного процесу, які при наявності однієї мети і співпраці дадуть позитивний результат, гарантують успіх дитини у навчанні.

Щоб процес навчання був більш емоційним, результативним, обов’язково має бути зворотній зв'язок. Співпраця між учнями та вчителем, залучення батьків до організації і проведення різних форм роботи – запорука успішної роботи. Тому нині важлива роль відводиться нестандартним урокам із використанням інтерактивних вправ: урок-подорож, урок-інсценізація, урок-гра, урок-фестиваль, урок-концерт та ін. Під час таких уроків дитина має не тільки отримати певну суму знань, уміти їх використати, а й розвивати свої творчі здібності, розвиватись як особистість.

Активізація пізнавальної діяльності
1.     Націленість на успіх.
2.     Творчість.
3.     Свобода вибору.
4.     Партнерство.
5.     Заохочення особистих ідей.
6.     Гуманізація і демократизація навчання.
7.     Позитивний зворотній зв'язок.

Виховання дітей – важливий процес, який тісно пов'язаний із процесом навчання. Вихованці можуть успішно вчитись тільки тоді, коли вони вміють спостерігати, думати, висловлювати думки, читати, писати, думаючи читати і думаючи писати.
Ці якості можуть бути сформовані за умови залучення дітей до систематичної навчально-пошукової розумної самоосвітньої діяльності. Вчителеві слід організувати самонавчання учня таким чином, щоб він став суб’єктом навчання. при цьому необхідно пам’ятати, що самостійна робота має чотири основні напрями навчальної самоосвітньої діяльності:
v організаційний (уміння визначати мету, обирати засоби її досягнення, контролювати відповідність дії плану та цілям, організовувати діяльність у колективній роботі);
v практичний (використовувати ТЗН, працювати з довідковою літературою, відеоматеріалами, комп’ютером та ін.);
v інтелектуальний (бачити проблеми, обирати об’єкт досліджень, систематизувати ідеї);
v психологічний (докладати вольових зусиль для подолання труднощів, усвідомлювати свій мотив, аналізувати та оцінювати ситуацію).

Згадані види умінь і навичок самоосвітньої компетенції учнів функціонують у системі загальнонавчальних зв’язків і формуються безпосередньо протягом усього періоду початкового навчання відповідно до можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового обліку попереднього рівня оволодіння ним.

Пропонований у таблиці 1 зміст самоосвітніх загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл за роками можуть уточнюватися і змінюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.

Формування компетентностей учнів на основі пізнавального інтересу і здатності до самоосвітньої діяльності – актуальне й важливе завдання сучасної школи, розв’язання якого потребує багато зусиль від учасників навчально-виховного процесу.

Немає коментарів:

Дописати коментар