«Це – наше, це – твоє!»
Мета: розширювати і закріплювати
знання учнів про рідний край, звичаї, традиції, про правила поведінки в школі;
розвивати вміння застосовувати набуті знання; виховувати почуття любові до
України, рідного краю; виховувати свідому дисципліну та бажання виконувати
правила для учнів і зразково поводитися.
Обладнання: паперовий макет автобуса; малюнки державних символів
України, українки і українця, Мудрої
Сови, телевізора, Солом’яного Бичка, місточка через річку, Знайка, пазлів,
Буратіно, олівців, Феї Доброти, клубочка, подарунка, різних дерев; ілюстрації оз.Світязя, замку Любарта, класної
кімнати, свята 1 Вересня; вітальні листівки; набори пазлів для гри; кольорові
олівці і листки з альбому; подарунки («солодкі» медалі).
Хід уроку
І. Організація
класу до уроку.
- Як хороше, що разом ми сьогодні тут зійшлись.
Де б ми не
були, а найкраще – вдома.
Наш спільний
дім – це школа.
Школа – сміх
і радість, жарти, і мрії,
Це барви й
веселки, храм знань та відкриттів…
Школа – це
ми! Я і ти – це школа!
ІІ.
Повідомлення теми, мети уроку.
- Ось і почався
наш перший урок. Любі першокласники! Сьогодні протягом усього уроку ми будемо з
вами говорити про наш рідний край, звичаї, традиції, а також про ваші обов’язки
в школі. Але урок наш буде незвичайним. Підніміть руку, хто з вас любить гуляти
лісом, збирати ягоди та гриби, дихати свіжим лісовим повітрям?
- А чи любите ви
казки?
- Скажіть, чи
хотілось би вам потрапити у незвичайний казковий ліс, де нас чекають пригоди і
сюрпризи?
- А ви, дорогі
батьки, відпускаєте своїх діток у казку?
ІІІ. Основна
частина уроку.
- Допоможе нам потрапити у казковий ліс чарівний автобус.
Тож мерщій закривайте очі, уявіть, що сидите в автобусі. Уявили? А тепер
повторюйте за мною чарівні слова:
Чари, бари,
тарабари,
Ене – бене,
посміхнись,
В
незвичайному лісі опинись!
(Під час промовляння слів вчитель прикріплює макет автобуса до дошки)
Зупинка
1: «Україна – наша Батьківщина»
- Відкриваємо очі. А хто це нас зустрічає? (Українка з українцем)
- Діти, а ви можете сказати, чи ви теж українці?
- А чому ми називаємо себе «українцями»? (Бо живемо на Україні)
- Що ви бачите ще біля них? (Прапор, герб)
- Так – це головні символи нашої держави. Які кольори на
нашому прапорі? Можливо, ви знаєте, що вони означають? (Відповіді учнів)
- Подивіться уважно на герб. Що він вам нагадує? (Мати, Дитина і Батько; або Любов, Життя і
Мужність)
- А ще сьогодні на святковій лінійці ви чули урочисту пісню,
під час якої учні 9 класу підіймали прапор. Це звучав гімн. На уроках букварика
ми з вами вивчимо слова і кожного тижня будемо її співати.
- То з якими символами нашої держави ми зустрілись на
першій зупинці?
Зупинка
2: «В гостях у Мудрої Сови»
- Ну що ж, можна
продовжити нашу подорож! Ось і друга зупинка, де нас зустрічає Мудра тітонька
Сова. Вона дуже любить дивитись мультики. А ви любите дивитись мультфільми?
Давайте разом подивимось мультики.
- Діти, ці мультики не звичайні, а особливі, тому що в
них розповідається про українські звичаї, традиції, винаходи. (Підібрати мультики із серії «Це – наше, це
– твоє!» вчитель може на свій розсуд)
- Отже, подивимось перший мультик «Всесвітньовідомий танець
гопак».
- Про що дізнались із мультика?
- Другий мультик «Вишивка – знана у всьому
світі».
- Третій мультик «Легендарні обереги».
- Чи любите ви свято Пасхи? Чим особливе це свято?
Давайте подивимось наступний мультик «Стародавні орнаменти на писанках».
- Перегляньмо ще один мультик «Унікальні і знамениті на
весь світ водойми».
- У нашій Волинській області є одне із таких озер – це
о.Світязь. (Перегляд ілюстрацій
о.Світязя)
- Хто із вас мріяв коли - небуть політати на літаку? А чи знаєте ви, що у нас на Україні побудували найбільший у світі літак, який називається «Мрія». Пропоную подивитись про це мультик («Мрія»).
- Хто із вас любить їсти мед? Щоб його було краще дістати
із вулика, то у нас на Україні придумали рамкові вулики. Бджілки носять нектар
у вулик, де у спеціальній дерев’яній рамці вони будують соти, куди потім
ховають той нектар, який ми називаємо медом. Тож пропоную подивитись мультик
«Рамкові вулики».
- Чи смачні страви зовсім без солі. Перегляньмо мультик
«Сіль».
- Наступний мультик про музичний інструмент,
який називається «Трембіта».
- На Україні люди вирощують дуже багато овочів і фруктів,
тому що наша українська земля дуже родюча. А родючу землю ще називають чорноземом.
Подивіться про це мультик («Чорнозем»).
- Не варто забувати і про традиції та звичаї, які має
український народ. Особливо, коли ми святкуємо різні свята. Пропоную подивитись
ще кілька мультиків «Різдвяні традиції. Святковий стіл. Колядки. Щедрівки.
Щедрик».
- Отже, наша рідна держава Україна славиться у всьому
світі і відрізняється від інших народів своїми звичаями, традиціями,
винаходами, і взагалі добрими людьми. Ми теж повинні любити і поважати все
українське, бо тільки тоді ми станемо «справжніми українцями».
- Добре, мультики подивились, вирушаємо далі.
Зупинка
3: « Фізкультхвилинка із Солом’яним Бичком»
- Ой, а що це? Переїхати через місток нам заважає
Солом’яний Бичок. Далі він нас пропустить тоді, коли ми трішечки потанцюємо.
Тож піднімайтеся усі з-за парт і повторюйте рухи за пастушками, що пасуть
Солом’яного Бичка. (Фізкультхвилинка
«Райдуга»)
Зупинка
4: «Знайкові знання про Замок Любарта»
- Подивіться, на наступній зупинці нас зустрічає дуже
розумний хлопчик Знайко. Дуже часто він буде приходити до вас на уроки і
розповідати щось цікаве. Ось і сьогодні він хоче розповісти вам, що ви повинні
пишатись тим, що і в нашому рідному краї, в нашому м.Луцьку є один із
найбільших і найдавніших замків України. Це замок князя Любарта, де з дуже
давніх часів проживали князі, а величезні стіни замку захищали від ворогів.
- Можливо хтось із вас вже бував у цьому замку? А чи
хотіли б ви там побувати?
- Ви повинні пишатися тим, що у вашому рідному краї є
така давня будівля. (Показ ілюстрацій
замку Любарта).
- А ще Знайко
підготував для вас гру. Він знає, що ви дуже любите складати пазли, тож
складіть Луцький замок із пазлів.
Гра "Склади пазл"
- Молодці! Тож вирушаємо далі.
Зупинка
5: «Вчимо з Буратіно правила поведінки в школі»
- Наш автобус знову зупиняється і нас зустрічає Буратіно.
Пригадайте казочку про нього і Золотий ключик. Що купив йому тато Карло? (Буквар)
- А чи хотів Буратіно вчитися? (Ні)
- Можливо, він не знав, як себе потрібно там поводити.
Давайте йому допоможемо вивчити правила поведінки в школі. Давайте пограємо у
гру «Продовж правило». Я починаю, а ви продовжуєте.
1. Гра «Продовж правило»
Вчасно
йди завжди до (школи)
Та
не спізнюйся (ніколи).
Вчись
раніше пробудитись,
Щоб
до школи не (спізнитись).
Чемним будь,
завжди вітайся,
І при цьому
– (усміхайся).
Всіх вітай:
дітей, батьків,
Друзів і
учителів.
Ти
веди себе поважно,
Слухай
вчителя (уважно).
Щоб
чогось не пропустити
Та
все добре (зрозуміти).
На уроці ти
сиди, тихо, наче (миша).
А також і не
гукай,
Завжди руку
(піднімай).
І ось так її
тримай. (учні показують)
Там, де шум
і крик буває,
Працездатності
(немає).
На
перерві в ігри (грайся),
А не
бігай, не штовхайся.
Як
ведеш себе негоже –
Завжди
травма бути (може).
До порядку
сам привчайся.
В
роздягальні не (штовхайся).
Одяг власний
зберігай
І чужий не
(розкидай).
Школа
– це твій рідний дім.
Будь
хорошим ти у нім.
Парти
бережи і стіни,
Скрізь
поводь себе (відмінно).
Книжка всім
знання дає.
В кожній
щось цікаве є.
Тож по
книжці не (малюй),
Та не рви
її, не псуй.
У
їдальні всі сидять,
Там
не бігають – (їдять).
Як
їси – не поспішай.
Все прожуй, тоді (ковтай).
В гру на східцях ти не (грай).
По перилах не(з’їжджай).
Сходи – це вже небезпека,
Й до біди тут не далеко.
Не забудь цього ніколи:
Вчитись ти прийшов до (школи)!
Наполегливо учися,
У житті –
все знадобиться.
- Молодці, правила ви знаєте. А Буратіно підготував вам
ще загадки.
2. Відгадування загадок про шкільне приладдя
Супроводжує
дітей, в ньому – книги, ручка, клей,
Гумка,
зошит, олівець, пензлі, циркуль, папірець. (Портфель)
У портфелі є хатинка. Ручки там живуть, резинка,
Клей,
лінійка, кутники – школярів помічники. (Пенал)
Паперовий кораблик щодня
Перевозить у
трюмах знання.
Після
плавання цей корабель
Повертається
в рідний портфель. (Підручник, книга)
У
пеналі в неї дім,
поряд з олівцем у нім.
Може
букви і цифри писати. (Ручка)
То в
клітинку, то в лінійку,
Написати там
зумій–но.
Й намалювати
дещо зможеш.
Називаюся я
… (зошит).
Порахує
сантиметри, а як треба – міліметри.
Рівно
лінії проводить, з олівцем за ручку ходить. (Лінійка)
Дерев’яний та довгенький,
Хвостик в
нього є маленький.
Як у фарби хвіст
вмочає –
Все довкола
розцвітає. (Пензлик)
Гномик
до школи портфелик збирав –
Щоденник,
пенальчик і зошит поклав.
Портфелик
узяв, чобіточки вже взув…
А
дещо важливе узяти забув!
Знає
напевно кожен школяр:
Найважливіший
в портфелі першокласника – (Буквар)
- Молодці! Всі загадки відгадали!
3. Практичне завдання
«Чарівний олівчик»
- Діти, Буратіно так не хоче з вами прощатись. Тому
придумав для вас ще одне цікаве завдання. Він дуже хоче, щоб ви намалювали себе,
як ви йшли сьогодні до школи.
(Діти малюють, а їх батьки на вітальних листівках пишуть свої сподівання, мрії, побажання своїм дітям.
Малюнки дітей і листівки батьків варто зберегти аж до Останнього Дзвінка чи
Випускного вечора у старшій школі. Вони можуть бути хорошими подарунками на
згадку).
- Молодці! Гарні малюнки намалювали! (Малюнки учнів можна прикріпити на вільну частину дошки). Вирушаємо
далі.
Зупинка
6: «Подарунки Феї Доброти»
- Наш автобус привіз нас до Феї Доброти. Як ви думаєте,
чому її так називають? Так, Фея любить хороших, ввічливих і дружніх учнів. Вона
хоче, щоб ви пограли в одну дуже цікаву гру, яка допоможе вам зрозуміти, як
важливо дружити і допомагати один одному.
1. Гра «Клубочок»
Умови гри. Діти
виходять на клас, стають в рядок і беруться за руки. Вчитель розриває руки
дітей, а потім пояснює, як легко їх посварити. Після цього діти знову беруться
за руки, а вчитель їх «замотує у клубок» (крайня дитина стоїть на місці,а інші
діти ходять навколо її доти, поки «клубок не намотається»). Вчитель спочатку
просить учнів відчути, який міцний клубочок, а тоді пояснює, що якщо вони
будуть разом, ніякі невдачі їх не спіткають, тому що разом завжди легше долати
труднощі.
2. Вірш «Ми усі - одна сім’я»
Ми усі – одна сім’я, неповторні ти і я.
Будемо усі дружити, в злагоді і в мирі жити.
3. Вправа «Я сьогодні молодець, бо на уроці я зрозумів
(ла), що…»
4. Подарунки. (Подяка за роботу на уроці і
вручення «солодких» медалей, які бажано дістати із невеличкого ящика
–подарунка. )
ІV. Підсумок
уроку.
- Чи сподобалась вам наша подорож?
- Урок закінчено. Дякую всім за старанність і увагу.
Немає коментарів:
Дописати коментар