Урок навчання грамоти
Розвиток мовлення.
Тематична група слів «Овочі і фрукти»
Мета: розширити і закріпити знання слів-назв овочів і фруктів; удосконалити
вміння правильно розподіляти їх на відповідні групи; розвивати зв’язне мовлення
у дітей, їх уяву, творчі здібності; розвивати вміння складати речення за
малюнками і схемами; виховувати культуру спілкування.
Тип
уроку: урок-подорож.
Обладнання: предметні малюнки «Овочі і фрукти»; малюнок бджілки та квіток; іграшки:
мікрофон, м’яч, два мобільні телефони; набори для пальчикової гімнастики.
Посібники: Наумчук М., Наумчук В., Зошит з розвитку зв’язного
мовлення. 1 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники,2012. - 64с.;
Прищепа К.С., Лук’яненко В.Г. Тематичний словник школяра.
– К.: Гала, 1997. – 336с.: іл.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Пролунав уже дзвінок,
починаємо урок.
Працюватимем старанно,
щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
діти просто молодці.
ІІ. Активізація пізнавальної
діяльності
Ось я
чую, щось бринить… За медком бджола летить. Це до нас на урок завітала бджілка
Майя. І недаремно, бо побачила тут дивні квіти. Чим приваблюють квіти бджілку?
(Нектаром, яким вони живляться)
-
А нас дивні квіти приваблюють своїми завданнями. Чим
більше квіточок відвідаємо разом із Майєю, тим більше знань отримаємо на уроці.
(На дошці малюнки бджоли і квіток)
-
Отже, Майя сідає на першу квітку.
Квітка перша – «Мовна
розминка»
-
Щоб гарно і правильно давати відповіді
на запитання, щоб ротик був слухняним, проведемо мовну розминку. (Учні
повторюють чистомовку)
Бджілка каже:
- Жу-жу-жу – вчитись вам допоможу.
Діти знають:
- Ня-ня-ня – всі отримають
знання.
-
Тепер бджілка хоче дізнатись, про що буде йти мова на
уроці, і летить на другу квітку.
Квітка друга – «Визначення
теми уроку»
-
Щоб дізнатись, що ми будемо вивчати на уроці, спочатку
треба виконати завдання.
Завдання 1: - Виберіть зайве серед малюнків.
(На демонстраційній дошці предметні
малюнки яблука, ковбаси, груші, вишні, сливи).
-
Який предмет зайвий? (Ковбаса)
-
Назвіть предмети, що залишились. Як одним словом можна
сказати, що зображено на цих малюнках? (Це - фрукти)
Завдання 2: - А тепер відгадайте загадки.
(На демонстраційну дошку поступово
виставляти малюнки слів - відгадок)
а) Під землею птиця кубло
звила і яєць нанесла. (Картопля)
б) На городі молода, пишні
коси розпліта,
У зеленії хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)
в) Сидить дівчина в коморі,
а коса її надворі. (Морква)
г) А що то за коні в городі
на припоні,
Довгасті, голчасті, зеленої масті.
Нікого не возять, тільки солі просять. (Огірки)
-
Молодці! Всі загадки відгадали. Як ці предмети можна
назвати одним словом?
(Це - овочі)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
-
Сьогодні на уроці ми пригадаємо назви
овочів і фруктів, удосконалимо вміння правильно розподіляти їх на групи,
навчимося добирати до них ознаки.
ІV. Розширення і закріплення
знань учнів
-
Час вже нашій бджілці летіти на іншу
квітку.
Квітка
третя – "Робота із тематичним
словником школяра"
-
Діти, у вас на партах лежать книги.
Відкрийте їх, будь ласка, де зелена закладка. Розгляньте малюнок.
-
Що ви бачите на малюнку? Які овочі там
зображені? Що зайве намалював художник? Отже, як одним словом можна назвати
перелічені предмети?
-
А тепер відкрийте книгу там, де червона
закладка. Розгляньте малюнок. Назвіть фрукти, які зображені на ньому. Які з
фруктів ростуть в наших садках?
-
Молодці! А тепер пора бджілці летіти на
іншу квітку.
Вправа
1: - Знайдіть і зафарбуйте на першому малюнку вишні, лимон і
грушу. Які ще фрукти намальовані тут?
- На другому малюнку знайдіть і розфарбуйте капусту, огірки і моркву.
Назвіть овочі, які залишились не розмальовані.
Вправа 2: - Послухайте і відгадайте загадки.
а)
Довгий, зелений. Добрий солоний.
Добрий і сирий.
Хто він такий? (Огірок)
б)
Хто її роздягає, той сльози проливає.
(Цибуля)
в)
Великий, смугастий, гладенький, в
середині солоденький.(Кавун). (Звернути
увагу учнів, що кавун – це ягода)
-
Які ознаки допомогли вам відгадати
загадки? (Слова, які вказують на розмір, форму, колір, смак)
Вправа 3. Робота в малих групах : -
Розгляньте малюнки. До кожного предмета доберіть ознаки за розміром, кольором,
формою, смаком.
Вишня: Вона маленька,
червона, кругла, кисло – солодка. Це – фрукт.
Гарбуз: Він великий,
круглий, жовто – зелений, важкий. Це – овоч.
Помідор: Він
невеликий, червоний, круглий. Це – овоч.
Вправа
4: - Поділіть предмети на групи і назвіть їх. (Дітям роздати
малюнки овочів і фруктів, вони називають їх, визначають, овоч це, чи фрукт і
розподіляють на групи)
V. Фізкультхвилинка
Учні стають у
коло, вчитель всередину кола. Вчитель каже: «Груша, картопля, помідор,…» Один
із учнів по черзі відповідає це фрукт, чи овоч. А інші діти в цей час, якщо
мова йде про фрукт – стоять, а якщо про овоч – присідають.
Вправа
5. Самостійна робота: - Розгляньте малюнок. Розкладіть у
кошики хлопчикові – овочі, а дівчинці – фрукти, з’єднавши лініями. (Правильність
виконання завдання перевірити взаємоперевіркою)VІ. Пальчикова гімнастика. Вірш – пісня "Ходить гарбуз по городу"
-
Сьогодні до нас у гості завітав дитячий
журнал «Малятко» і приніс вам на пальчикову гімнастику іграшки – герої вірша
«Ходить гарбуз по городу». (Діти одягають на пальчики іграшки і промовляють
вірш, згинаючи відповідний палець з іграшкою, про яку йде мова)
-
Молодці! А тепер продовжуємо роботу в
зошиті.
Вправа
6: - Розгляньте малюнок. Дайте відповіді на запитання:
-
Хто прийшов у магазин?
-
Що можна купити у цьому магазині?
Відповідь дайте одним словом (фрукти).
-
Які саме фрукти можна тут купити?
-
Що хочуть купити хлопчик і дівчинка?
Вправа 7: - Розгляньте малюнки і
дайте відповідь на запитання так, щоб складене речення відповідало схемі.
1.
Що роблять хлопчик і дівчинка? (Хлопчик
і дівчинка рвуть моркву. ∟
‒ — — —.)
2.
Кого ви бачите на другому малюнку? Що
вона робить?
(Дівчинка збирає
огірки. ∟— —.)
3.
Куди виліз хлопчик? (Хлопчик виліз на
грушу драбиною. ∟— ‒ — —.)
4.
Що дістає хлопчик? (Хлопчик дістає
яблуко.∟ — —.)
-
Молодці! Із завданнями в зошиті ми вже
справились. Тож вирушаємо разом із бджілкою на останню квітку.
Квітка п’ята – «Підсумкова»
VІІ. Підсумок уроку
1. Інтерактивна
вправа «Інтерв’ю».
За допомогою
іграшки - мікрофона провести інтерв’ю з кожною дитиною, вимовляючи лише слово
«овоч» чи «фрукт», а діти наводять приклади.
2. Інтерактивна
вправа «Розмова по телефону»
-
Уявіть, що цей урок вже закінчився. Вам
телефонують з дому мама чи тато, щоб дізнатись, що ви робили сьогодні на уроці.
(Розподіл ролей, 1-2 хвилини на
обдумування запитань і відповідей, розігрування діалогу в ролях)
Орієнтовні
далоги:
Діалог 1: розмова між мамою і донькою.
Мама: «Привіт, донечко!»
Дочка: «Привіт,
матусю!»
Мама: «Який урок у
тебе щойно був?»
Дочка: «Українська
мова»
Мама: «А про що ви
розмовляли на уроці?»
Дочка: «Про овочі і про
фрукти. Те, що росте у нас на городі – це овочі. А от у нашого дідуся є сад,
там ростуть фрукти. Ой, уже дзвінок, мені на урок вже пора, поговоримо вдома»
Мама: «Добре, біжи
швиденько на урок»
Діалог 2: розмова між татом і сином.
Син: «Привіт,
татусю!»
Тато: «Привіт! Що
сталося?»
Син: «Ми на уроці
сьогодні таке вчили!»
Тато: «Щось цікаве?»
Син: «Так. Тату, а ти
знаєш, що виноград – це фрукт, а кавун – це ягода?»
Тато: «Про виноград
знав, а за кавуна навіть і не здогадувався.»
Син: «Я як прийду
додому все – все тобі розкажу.»
Тато: «Добре. Буду
чекати тебе зі школи.»
3. Інформаційна
хвилинка.
-
Наш урок вже скоро закінчиться, але я
хотіла б познайомити вас із книжечками, де ви знайдете багато цікавого і корисного
про фрукти і овочі. (Робота з виставкою
книг)
-
На перерві можете підійти, поцікавитися
і навіть, за бажанням, взяти книжечку додому почитати.
-
На уроці всі старанно працювали. Всі
були молодці. Урок наш закінчився. До побачення!
Набір для пальчикової гімнастики
(спочатку розмалювати, а потім вирізати
і склеїти)
Немає коментарів:
Дописати коментар